Sunday, January 2, 2011

sambungan Etika komunikasi Islam

3. Tidak boleh berdendam, mengutuk dan memfitnah
Islam melarang keras ketiga-tiga sifat ini kerana tiada kebaikan langsung yang dapat diperolehi daripadanya melainkan kesedihan semata-mata. Mengutuk dan memfitnah boleh melahirkan dendam. Mengutuk hanya melahirkan kutukan yang lain. Sekiranya tidak dihentikan, kutuk-mengutuk ini akan berterusan dan sampai suatu masa perpecahan akan berlaku.
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda dosa yang paling berat apabila seseorang itu mengutuk ibu bapanya sendiri.
Menurut Abdullah Ibn Amr, Rasulullah s.a.w bersabda : “Satu daripada dosa berat adalah apabila seseorang itu mengutuk ibu bapanya.” Bertanya pula seseorang, “Wahai Rasulullah. Bagaimana seseorang itu boleh mengutuk ibu bapanya sendiri?” Maka jawab Rasulullah s.a.w, “Dia mengutuk ibu bapa seseorang dan orang tersebut menghina ibu bapanya pula sebagai balasan.” Hadis riwayat Al-Bukhari.
Apabila manusia tidak mengutuk dan memfitnah, maka dendam tidak akan berlaku. Oleh yang demikian, kekuatan ukhwah dalam komuniti akan bertambah teguh.


4. Memberi salam (as-salamu alaykum)
Nabi Muhammad s.a.w menekankan kepentingan memberi salam kepada sesama Islam kerana ia melambangkan kasih sayang dan juga untuk membentuk keharmonian dan keamanan dalam komuniti Islam.
Menurut Abdullah Ibn Amr, seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w : “Siapakah Islamnya lebih baik?” Rasullah s.a.w bersabda : “Mereka yang memberi makan kepada orang lain dan memberi salam kepada orang yang dikenalinya dan juga orang yang tidak dikenalinya.” Hadis riwayat Al-Bukhari.
Maksud as-salamu alaykum itu sendiri iaitu salam sejahtera ke atas kamu telah mewakili suatu doa kepada sesama Islam. Maka dengan itu kita dianjurkan untuk mempraktikkannya tanpa rasa segan silu.
Walau bagaimanapun orang Islam perlu menjawab “alaykum” apabila orang bukan Islam memberi salam (as-salamu alaykum) kepadanya.

BERSAMBUNG.....

No comments:

Post a Comment