Wednesday, November 24, 2010

novel paling disukai......


Nyanyi Sunyi, tajuknya sama dengan kompilasi sajak ketuhanan Amir Hamzah, namun tidak serupa. Penulis sebenarnya mengambil tajuk ini sebagai satu "tribute" kepada penyajak tersohor dari Sumatera itu.


Novel ini sebenarnya telah saya habis membacanya pada pertengahan tahun ini. Menjadi novel terbaik dalam senarai peribadi saya. Sungguh, saya jatuh cinta dengan novel ini. Daripada pengisian sehinggalah kepada bahasa yang digunakan. Cukup "melenakan" saya dalam terjaga. Ceritanya memang berlapis-lapis dan terlalu banyak kejadian, tetapi tidak melalut seperti beberapa novel lain yang pernah saya baca.


Temanya amat mudah. Soal kecintaan. Cinta yang berlandaskan agama. Menyayangi seseorang itu memang sudah menjadi fitrah semua manusia. Bagaimana kita mengemudi rasa kasih itulah yang membezakan antara cinta yang diredhai Allah dengan cinta berlandaskan nafsu semata-mata.
Kepada mereka yang suka akan bahasa yang indah, saya syorkan novel ini untuk dibaca.


No comments:

Post a Comment