Monday, May 9, 2011

Spice Girls dan Emak.....

Apa kaitan group lama dari negara bekas penjajah ini dengan emak saya? Tak ada kaitan sebenarnya melainkan lagu mereka yang mengingatkan saya kepada emak. 

Kebetulan  lagu "Mama" dikeluarkan 5 bulan selepas pemergian emak. Ketika lagu ini kerap diputarkan dalam corong radio dan sangat popular pula ketika itu, ketika itu jugalah saya teringat kembali kepada emak saya yang bertarung dengan nyawanya dalam wad di HKL.

Kami berkampung selama 5 hari 4 malam di HKL. Dua hari pertama kami mengharap yang emak akan melepasi tahap kritikal, tapi hari ketiga...doktor memanggil kami semua dan saya masih ingat lagi doktor perempuan keturunan India tu (dah lupa apa nama dia) dengan wajah yang sangat serba salah dia mengatakan pihak hospital tidak dapat menjamin kelangsungan nyawa emak. Pada saat itu air mata saya keluar tanpa henti.

Semasa emak sedang koma, hujan sentiasa sahaja turun. Saya berdiri di hadapan tingkap yang menghadap Menara Berkembar Petronas (baru saja siap @ sedang dalam pembinaan? tk pasti tapi nampak mcm dah siap time tu). Aliran air hujan menuruni tingkap dan begitu juga dengan air mata saya. Adakalanya saya tidak sedar air mata saya keluar mengalir.

Saya ingat lagi ketika itu kami sekeluarga keluar masuk wad HKL ikut suka tanpa mengira waktu dan pengawal keselamatan memberi keistimewaan kepada kami (tk perlu ada pas khas). Pengawal keselamatan yang bertugas turut sama bersedih dengan kami. Mereka datang melawat mak dan mengikuti perkembangan mak, walaupun hakikatnya mak tiada pertalian darah dengan mereka.

Selepas 4 hari bertarung dengan nyawa, emak pulang ke rahmatullah pada 29 Jun 1996. Usianya masih muda, baru 54 tahun ketika itu dan ada 2 minggu sahaja lagi untuk sambut hari lahirnya yang ke 55.

Kenapa saya menceritakan semua ini? Tidak lain kerana sambutan Hari Ibu pada hari ini dan juga kerana kekerapan hampir semua stesen radio dan televisyen memutarkan lagu Mama Spice Girls sejak hari Jumaat hari itu.  Semua ini meletakkan saya kembali pada saat itu. Saat di mana saya kehilangan insan yang paling saya sayang. Namun begitu, saya tidak pernah menyalahkan takdir. Sekurang-kurangnya Allah swt memberi peluang kepada kami semua merasai kasih sayang emak. Untuk itu saya amat bersyukur. Selamat menyambut Hari Ibu semua.....jgn lupakan ibu anda! Keserian sebuah rumah akan pudar tanpa seorang ibu.



MAMA - SPICE GIRLS
She used to be my only enemy and never let me be free
Catching me in places that I knew I shouldn't be
Every other day I crossed the line I didn't mean to be so bad
I never thought you would become the friend I never had
Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All that you did was love
Mama I love you.Mama I care
Mama I love you . Mama my friend. You're my friend
I didn't want to hear it then but I'm not ashamed to say it now
Every little thing you said and did was right for me
I had a lot of time to think about,about the way I used to be
Never had a sense of my responsibility
Back then I didn't know why
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all that you did was love
Mama, I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama ,my friend. You're my friend
But now I'm sure I know why,
Why you were misunderstood
So now I see through your eyes
All I can give you is love is love
Mama I love you. Mama, I care
Mama, I love you. Mama, my friend,You're my friend
Mama, I love you, Mama ,I care
Mama, I love you, Mama, my friend, You're my friend

3 comments:

  1. betul puan..Mak sy xde kt rumah, pergi marhaban kat kenduri kahwin pn, rumah mcm xde seri..sy kagum, sbb puan tabah..sy xtau sama ada sy blh hdup xde Mak.. the thought of losing her made me burst into tears.,

    ReplyDelete