Sunday, January 2, 2011

ETIKA KOMUNIKASI ISLAM

1. Mengeluarkan kata-kata yang baik dan berhemah sesama manusia
Allah s.w.t menyeru semua umat Islam menggunakan kata-kata yang baik ketika berbicara dengan sesiapa sahaja tidak mengira umur, pangkat ataupun agama. Seruan suci Allah ini terdapat di dalam ayat 83 surah al-Baqarah.
“…berbuat baiklah kepada kedua orang tua, kerabat,
anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan bertutur
katalah yang baik kepada manusia…”

Islam menitikberatkan amalan kata-kata yang baik dan berhemah untuk menjaga hubungan sesama manusia dan untuk menjaga ukhwah umat Islam. Lontaran kata-kata kesat boleh menyebabkan pergaduhan dan dendam.

2. Mengeluarkan kata-kata yang baik walaupun kepada musuh
Orang Islam dituntut mengeluarkan kata-kata yang baik walaupun kepada musuh sendiri. Seruan suci Allah s.w.t ini dapat dilihat dalam ayat 43-44 surah Taha, apabila Allah s.w.t menitahkan Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s berjumpa dengan Firaun.
“Pergilah kamu berdua kepada Firaun kerana dia telah
benar-benar melampaui batas; maka berbicaralah kamu
berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang lemah
lembut, mudah-mudahan dia sedar atau takut.”

Pendirian Islam dalam menjaga adab pertuturan diperkuatkan lagi apabila Allah menyeru umat Islam supaya mengeluarkan kata-kata berhemah dengan musuh sendiri. Fungsinya antara lain adalah sebagai pemudahcara dalam menyelesaikan konflik dengan musuh. Secara tidak langsung, sikap berlembut dengan musuh boleh dijadikan sebagai medium dakwah yang berkesan. Mudah-mudahan musuh-musuh Islam tertarik untuk mengenali agama Islam melalui sikap dan tutur kata yang baik itu.

BERSAMBUNG.....

No comments:

Post a Comment