Friday, January 21, 2011

Duit dan hamba

Kisah lori yg bawa duit syiling sebanyak RM75,000 terbalik kat lebuhraya PLUS berhampiran susur masuk Pedas baru-baru ni buat saya berfikir. Pelik dengan perangai manusia yang semakin ‘insensitive’. Kenapa boleh jadi serendah itu? Ambil sesuatu yg sah-sah bukan hak kita…..

Hakikatnya sedar atau tidak kita semua sudah jadi hamba duit. Ada tk dlm hidup awak semua selama ni ada terjadi mana2 kes kt bawah ni? (Tapi kalau tkder langsung, memang kasi tabik spring sama korang)

1. Tak boleh nak lepak kt luar pasal tak cukup duit.

2. Kena tahan rasa nak buang air pasal tk der duit kecik nk masuk tandas awam.

3. Belum pun sampai tengah bulan, terpaksa pinjam duit dpd mak ayah.

4. Lebih rela tukar sport rim kereta dpd bg mak duit beli barang dapur (padahal duduk skali ngan mak ayah…tak yah bayar sewa rumah, bil astro, bil letrik ngan air semua free).

5. Teruja berlebihan bila terdengar ada sales kat Sogo.

6. Main keluar jer duit dpd ATM tanpa tengok baki terlebih dahulu.

7. Gaji (atau biasiswa?) blum dpt lg tapi dah berangan nk tukar handphone.

8. Kasut, handbag, baju, tudung mesti matching…kalau ada 50 baju kena ada 50 kasut, 50 tudung (handbag mungkin tk sampai 50 la kan…)

Ini antara petanda2 yang kita ni semua dh jadi hamba duit…Duitlah yg menyeru org supaya jadi materialistik. List kt atas tu cuma kes biasa2 dan kecik2 jer blum lagi masuk rasuah, komisen dan riba’ serta tidak lupa juga beristeri lebih daripada sorang…ahaks.

Bak kata ayah saya, duit ni berhantu. Adik-beradik pun boleh bermusuhan pasal duit. Kalau adik-beradik boleh sampai jadi musuh, tak ker memang betul duit dah jadi ‘tuan’ kita?

Kita ni sebenarnya yang kena jadi tuan, bukannya duit yg jadi tuan. Sebab itulah dalam Islam ada elemen zakat dan bersedekah. Saya rasa semua sedia maklum tentang perkara ni. Tak perlu saya nk bg tazkirah.

Mana kita nak sebenarnya dalam hidup ni? Jadi hamba Allah s.w.t ke @ jadi hamba duit? Congak-congakkanlah……

No comments:

Post a Comment