Monday, May 2, 2011

Reality check, politik dan pelajar........

Definisi: Reality check merujuk kepada langkah untuk menyiasat atau memeriksa atau mengkaji situasi sebenar untuk dibandingkan dengan apa yang dijangka atau diharapkan. Apabila kita meminta atau menyuruh seseorang membuat reality check bermakna kita mahu individu berkenaan mendapatkan sesuatu yang hakiki dan tidak bergantung kepada apa yang dijangka atau yang diharapkan atau yang disangka selama ini. Selalunya perkara ini sering dikaitkan dengan populariti dalam politik.



YUP!Saya baru sahaja membuat reality check ke atas diri saya sendiri. Sekali-sekala kita perlu melakukannya agar kita tidak terus jadi PERASAN. Haha....



Perkara yang saya sangka selama ini disukai orang, rupa-rupanya tidak disukai langsung. Malahan yang lebih teruk lagi, saya membuat beberapa manusia berasa tidak selesa menggunakan medium komunikasi paling ampuh era ini (internet=laman sosial + blog).



Hakikatnya ramai manusia tidak suka kepada saya @ cara saya. Walaupun pada asalnya mereka tidak kisah. Mungkin kerana saya ini berbeza 'kabilah' lantas saya langsung tidak boleh menjenguk @ mengambil tahu @ menunjukkan nilai ambil berat seorang manusia biasa kepada manusia sebangsa dan seagamanya.



Seperti juga dalam politik, seorang calon yang sudah tidak popular perlu : sama ada (1) mengundurkan diri @ (2) menanggung kekalahan yang teruk. Smart people know when to stop or in my case withdraw, so I choose number 1.



Saya harap tiada sesiapa membuat andaian yang bertentangan dengan niat sebenar saya selama saya suka memberi komen dalam laman sosial. Sekiranya itu berlaku, maka mereka telah mencipta suatu bentuk fitnah terhadap saya. Atas dasar inilah saya tidak mahu menyertai mereka lagi, agar mereka tidak menganyam apa-apa bentuk berita palsu mengenai diri saya lagi. The truth is, I’m saving you all, so be grateful. Haha…



Ok…selamat semuanya dan selamat berlaman sosial dan berblog dgn tenang kerana saya tidak lagi mahu menyertai anda yang tidak selesa dengan saya.


P/S: apabila saya membaca post anda semua sama ada melalui laman sosial @ blog, perasaan yang hadir dalam diri saya adalah TANPA PREJUDIS! Jadi, tiada apa yang perlu ditakutkan sebenarnya.

3 comments:

  1. what's wrong being ourself? Why do we need to alter ourself to impress other people? It's our way ....

    ReplyDelete
  2. bukannya nk alter diri, tapi nk create barrier dgn student....

    ReplyDelete
  3. i am being myself...nothing's changed, cuma tutup akaun FB yg dibuka khas utk student jer hehe...bukan aper takut timbul fitnah...nanti pihak pentadbiran cari tini plak...parah nnti ni...so sebelum jadi kanser, baik cegah cepat2...

    ReplyDelete